Strefy czystego transportu to specjalnie wyznaczone obszary, w których obowiązują bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin niż w innych miejscach. Celem, który przyświecał ich stworzeniu, było ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, które współcześnie stanowi duży problem, szczególnie na terenach zurbanizowanych.
Kto wydaje naklejkę dla strefy czystego transportu?
Być może słyszałeś o czymś takim, jak naklejka strefa czystego transportu. Kto wydaje to obligatoryjne oznaczenie w naszym kraju? Specjalnie zaprojektowane zielone, ośmioboczne naklejki umożliwiają legalny wjazd na teren SCT. W Polsce są wydawane przez: wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast. Wszyscy kierowcy, którzy jeżdżą autami innymi niż elektryczne, będą w przyszłości zobligowani do pobrania takiego oznaczenia.
Według aktualnie obowiązujących przepisów naklejkę należy umieścić na przedniej szybie samochodu. Powinna ona zawierać szereg podstawowych informacji na temat auta: rok produkcji, typ paliwa, numer rejestracyjny, oznakowanie strefy, oraz dane gminy, która wydała pozwolenie. Brak naklejki może się wiązać z koniecznością uiszczenia kary w wysokości 500 złotych. Wjazd do strefy czystego transportu w Polsce bez niej to spore ryzyko.
Czy korzystanie ze stref czystego transportu kosztuje?
W przypadku aut, które nie spełnią restrykcyjnych kryteriów związanych ze zmniejszeniem emisji, wjechanie do STC będzie możliwe przez 3 lata od objęcia danego obszaru restrykcjami. Będzie to możliwe w godzinach 9-17, ale wyłącznie po uiszczeniu opłaty, wynoszącej 2,5 zł za godzinę. Ewentualnie można postawić na zakup miesięcznego abonamentu w wysokości 500 złotych, aby mieć nieograniczony dostęp do STC.
Wady i zalety stref czystego transportu
Celem wprowadzenia stref czystego transportu jest zadbanie o to, aby na ulicach polskich miast zmniejszyła się emisja spalin, a zarazem poprawiła jakość powietrza. W miejscach, w których jest duży ruch samochodowy może dojść także do zwiększenia ilości kolizji. Według założeń STC miałyby ograniczyć także ten problem.
Pomysł ten budzi jednak kontrowersje wśród kierowców, którzy nie są w pełni przygotowani na jego wejście w życie. Samochody, które są w użyciu w Polsce w większości nie spełniają norm ograniczenia emisji. Innym problemem są przepisy, które dopuszczają wiele wyjątków od obowiązujących reguł i pozwalają na wjeżdżanie do STC każdemu, kto uiści stosowną opłatę, co może się skończyć tym, że prawo okaże się po prostu nieskuteczne.
Od kiedy obowiązują przepisy i jak wygląda strefa czystego transportu w Polsce?
Sam pomysł utworzenia STC został zapisany w projekcie nowelizacji Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która w 2021 roku weszła w życie wraz z podpisem prezydenta. Jeśli jednak zastanawiasz się, gdzie aktualnie znajduje się Strefa Czystego Transportu, to prawda jest taka, że póki co w ogóle ich nie ma.
Wiadomo jedynie, że zarówno władze Warszawy, jak i Krakowa zastanawiają się nad ich uruchomieniem.